000 02003nam a22003017a 4500
001 779
003 koha_MIRAKIL
005 20240806145546.0
008 210524| tu ||||e |||| 001 0 tur d
020 _a9758274341
040 _aTR-IsTMV
_btur
_cTR-IsTMV
041 _atur
082 _a922.97
_bMEV 2006
100 _aÇelebi, Asaf Halet
245 0 _aMevlana ve mevlevilik /
_cAsaf Halet Çelebi.
250 _a2. Baskı
260 _aAnkara :
_bHece Yayınları,
_c2006.
_e
_f
_g
300 _a269 sayfa ;
_c21 cm.
490 0 _aHece Yayınları
_v32
490 0 _aİnceleme
_v3
500 _aMevlana'ya göre aşk Eflatun'da olduğu gibi ruhun zihnileşmiş olan bir yükselişi değil fakat Nev-Eflatunilerde olduğu gibi eşya ve kesretle bütün bütün bağlarını keserek insanı birliğe ve bütünlüğe götüren bir istiğrak halidir... Bütün mutasavvıflar gibi Mevlana'nın da sırri tecrübesinde takip ettiği usul beşeri ihtirasları birer birer öldürerek yalnız ilahi ihtirası hakim kılmaktır. Çünkü diğer ihtiraslar -ona göre- hudutlu olan uzviyet ve muhite bağlandıkları için ruhu bir çember içerisine alarak hürriyetten ve sükundan mahrum edeceklerdi. Bu gösteriyor ki Mevlana'nın psikolojisinde esas tamamiyle hasbi bir hakikat araştırması değil fakat inşirah ve sükununun kaybetmiş olan ruhlara selamet vermek ihtiyacıdır. Filhakika Anadolu Selçukilerinin son devrinde Türk alemi siyasi noktadan az çok bu vaziyette idi. Cengiz istilası Ehli Salipler Anadolu'nun parçalanmaya doğru gidişi bu mistik havanın kuvvetlenmesinde bir amildi. Mevlana'yı yalnız bu içtimai tesirlerle izaha çalışmak hata olursa da. Anadolu'nun bu devirde en çok dinlenen sesi olmasını herhalde burada aramalıyız.
504 _aEser sonunda bibliyografya ve dizin bulunmaktadır.
650 0 _aBiyografi, anı
650 0 _aDini liderler ve düşünürler
650 0 _aİslama inananlar
900 _bMehmet Faruk Akgül
942 _2ddc
_cBK
999 _c234
_d234